Samen sterk als staal: 65 jaar geschiedenis tussen De Lepper en De Graafschap


Samen sterk als staal: 65 jaar geschiedenis tussen De Lepper en De Graafschap

De Lepper Metaalbewerking en voetbalvereniging De Graafschap; ze zijn in het diepst met elkaar verbonden. In stadion De Vijverberg zit het vakwerk van dit bijzondere bedrijf verborgen en al meer dan een halve eeuw is De Lepper een trouwe sponsor. Zeven jaar geleden namen Wouter en Thomas Bruggert het familiebedrijf over van hun vader. Ze besloten een mooie geschiedenis voort te zetten.

Een jaar na WOII richtten gebroeders De Lepper een gespecialiseerd metaalbewerkingsbedrijf op. Ze gaven er hun eigen naam aan, die in de Achterhoek al snel vertrouwd werd. Toen in 1954 De Graafschap werd opgericht en daarbij voetbalclub Oosseld werd ingelijfd, keepte Piet de Lepper- - bij vereniging Oosseld. Piet bleek verdienstelijk te kunnen keepen en stond jarenlang tussen de palen van het tweede elftal. De band tussen De Lepper en De Graafschap is sinds de oprichting overeind gebleven. 38 jaar lang bleef het bedrijf in de familie De Lepper, totdat Jan Bruggert er in ‘94 zijn eigen familiebedrijf van maakte. Zeven jaar geleden namen zijn zoons Wouter en Thomas de zaak over. “De bedrijfsnaam hebben we bewust nooit veranderd; De Lepper is nationaal een begrip in de industrie”, aldus Wouter.

Alles wat ze maken, is maatwerk. Het metaalbewerkingsbedrijf walst, knipt en last op het hoogste niveau volgens de laatste ISO-normen en VCA-certificaten. Voor haar opdrachtgevers – die voornamelijk tot de productie-industrie behoren - maakt De Lepper alles wat ze maar nodig hebben, in staal, aluminium en rvs. De meeste opdrachten betreffen rvs-leidingen en maatwerk onderdelen voor machine- en productiebedrijven.

Kwaliteitsstandaard van 75 jaar hoog
Goede mond-tot-mondreclame gaf de broers de kans om mee te werken aan mooie prestigeprojecten, zoals bijvoorbeeld de verkeerstunnel A4 tussen Delft en Schiedam. “Wij hebben daar 2 kilometer natte blusleidingen en afvoerleidingen geïnstalleerd en aangesloten op 76 brandkasten. Een project van anderhalf jaar”, vertelt Wouter. De Lepper kreeg deze klus via de projectleider, die ze eerder hadden geholpen bij een spoorproject in Nijverdal. “Hij vond het fijn hoe wij toen hadden meegedacht en hoe we samen tot een succesvol eindresultaat waren gekomen.” Dat is precies waarom het na al die jaren nog steeds heel erg goed gaat met De Lepper, het familiebedrijf bewijst zichzelf telkens weer als een proactieve partner. En bovendien het heeft een 75 jaar oude, hoge standaard hoog te houden. Met gepaste trots vertelt Wouter over de verkeerstunnel: “Nul lekken.”

Hun eer te na
Marketing zit de broers niet in de genen. De vakmannen staan liever met hun voeten op de werkvloer dan ‘op een voetstuk roepend dat je de beste bent’, zoals Wouter het omschrijft. “In deze industrie moet werk je gegund worden. Dus moet je je naam gewoon iedere keer waarmaken. De bedrijven met wie wij hebben samengewerkt, vertrouwen op onze kennis, kunde en eerlijkheid.” Desgevraagd geeft Wouter het voorbeeld van de Hoge Raad der Nederlanden, een prachtig gebouw tegenover het Malieveld in Den Haag. Via de projectleider werd De Lepper gevraagd een offerte te maken voor het leveren van profielen voor de kabelgoten in de vloer. “De aannemer had gevraagd om 3000 meter profielen, maar uit onze metingen kwam 5000. Onze offerte was dus veel hoger dan verwacht en we gingen zonder de opdracht naar huis. Het bleef knagen; het kon niet kloppen. De volgende dag hebben we nog eens gebeld en de zaak doorgesproken. De berekening van de aannemer bleek niet te kloppen. De opdracht was toen van ons.” Meedenken dus, soms ook als dat niet gevraagd wordt. “Het is onze eer te na dat een opdrachtgever niet tevreden is.”

‘Geen accountmanager; je moet zelf komen’
Tot dusver zorgen tevreden opdrachtgevers voor genoeg nieuwe klanten. Het enige wat De Lepper aan marketing doet, is een kwalitatieve website, de inzet van een beperkt aantal social mediakanalen en de sponsoring van enkele lokale doelen. De band met De Graafschap is sterk. Het lidmaatschap van de business club werd 25 jaar geleden aangegaan door vader Jan Bruggert, destijds één van de eerste leden. Hij is een voetbalfanaat die het liefst naar elke wedstrijd gaat en bijna nooit een netwerkbijeenkomst mist. “Zijn motto is: als je er niet bent geweest, ben je niet gezien. Hij kent iedereen daar en heeft veel business gehaald uit de club”, weet Wouter.

Zijn vader is de belangrijkste maar niet de enige reden dat hij en zijn broer bij het overnemen van de zaak, het lidmaatschap hebben gecontinueerd: “Eerlijk gezegd heb ik niet veel met voetbal. Maar ik vind het wel heel belangrijk om iets terug te geven aan de maatschappij. En net als pa proberen we geen netwerkavond te missen.” Wouter wil nieuwkomers tot de Graafschap Business Club op het hart drukken die donderdagavonden echt te zien als een kans om zaken te doen. Dat wil zeggen, om wederzijds aantrekkelijke deals te maken. “Niet om accountmanagers te sturen in een poging iets te verkopen. Zorg dat je er als eigenaar zelf bent, of een manager die beslissingsbevoegd is.” In de lounge heerst een ontspannen sfeer waardoor het vrij gemakkelijk is kennis te maken met nieuwe mensen, vindt hij. “We gaan omdat we het leuk vinden om bestaande partners en potentieel nieuwe opdrachtgevers te treffen. Recent is er nieuwe ledenaanwas gekomen waar ook klanten van ons bijzitten; het is goed om hen ook eens in een andere setting te ontmoeten. Of we aan al die specifieke ontmoetingen concrete opdrachten hebben overgehouden kan ik niet herleiden, maar het zal zeker bijgedragen hebben.” Wat dat aangaat, had vader Bruggert natuurlijk gelijk: hoeveel het lidmaatschap je brengt, hangt af van de energie die je erin stopt.

Toegevoegde waarde
De geschiedenis tussen De Lepper en De Graafschap lijkt nog niet op zijn einde te lopen. Het bedrijf floreert in de handen van de broers. Inmiddels hebben ze twintig man in dienst en hebben ze per 1 maart 2018 Arendsen Machinefabriek overgenomen, inclusief veel van de mensen, machines en klanten. Dit betekent dat De Lepper nu het volledige totaalpakket kan bieden, ook voor de draaiende delen van productiebanden en -machines. Dit is van grote betekenis voor Wouter en Thomas. Want ondanks dat prestigeprojecten mooie uitdagingen zijn, werken de gebroeders Bruggert bij voorkeur voor de industrie. Thomas: “Daar kunnen wij de meeste toegevoegde waarde leveren. Uitdenken, tekenen, ontwerpen, vraagstukken oplossen, draaien, frezen, lassen, monteren, onderhoud en nazorg: we pakken alles van A tot Z op. De opdrachtgevers in de industrie schatten ons werk op waarde, weten wat ze willen en dezelfde taal spreken als wij.”

de-lepper-pand.jpg


Nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht