Goede koffie, dito relaties en een wolkje chantage


Goede koffie, dito relaties en een wolkje chantage

Henk-Jan Westhoff kreeg koffie met de paplepel ingegoten en werd van jongs af aan klaargestoomd voor het ondernemerschap. Toen zijn ouders hun levenswerk aan hem overdroegen, bouwde hij succesvol door op een beproefd fundament van lange relaties en trouwe werknemers. Mede daarom is Coffee Fresh al dertig jaar supporter van De Graafschap, in voor- en tegenspoed, in ere- en andere divisies. “De zakenwereld is berekenend en onpersoonlijker geworden. We kunnen wel wat vertrouwen, gunning en noaberschap gebruiken.”

We ontmoeten Henk-Jan Westhoff in zijn hoofdkantoor in Drempt. De familienaam van de 52-jarige, energieke ondernemer is vervlochten met de ondernemersgeest van het oosten. “Mijn grootvader wilde al jong kruidenier worden en ging in de leer bij kruideniersfirma Eggink”, vertelt Westhoff. Toen Paul Westhoff getrouwd was, kon hij van zijn leermeester een kruidenierszaak in Hummelo overnemen. Zo opende in 1924 Westhoff Koloniale Waren, Koffie en Veevoer haar deuren.

“Mijn ouders namen de zaak begin jaren ’50 over. Hummelo telde toen zo’n achthonderd mensen en maar liefst drie kruideniers dus startten ze in ’67 Westhoff Koffieautomaten. De allereerste automaat werd geplaatst bij de school voor de lerarenopleiding, bij mevrouw IJzerdraad. Toen we in 2007 veertig jaar bestonden zijn we, met een bos bloemen, bij haar langs geweest. Heel bijzonder.”

Westhoff exploiteerde koffieautomaten bij grote lokale bedrijven als Vredestein, DRU, Ulamo, Aviko en de vele steenfabrieken in de regio. Medewerkers betaalde een kwartje per kopje. Voor Henk-Jan Westhoff, de jongste van twee zoons, was het bedrijf onderdeel van het gezin. “Mijn ouders waren er zeven dagen per week druk mee. Om van onze keuken naar de woonkamer te komen, moest ik door de showroom. Op mijn achttiende reed ik rond in een auto van de zaak en kwam ik binnen bij de mooiste bedrijven om het technisch onderhoud te verzorgen. Ik vond het prachtig.” Tien jaar later zou hij het roer van zijn ouders overnemen, met groot succes. Bijna een eeuw na de oprichting heeft het bedrijf vijf vestigingen, waarvan er twee worden gerund door onafhankelijke franchisenemers. Mede daarom heet het bedrijf sinds 2007 Coffee Fresh; het concept is groter geworden dan de familie.

Emotionele factor terug in het zakendoen
Desgevraagd geeft Westhoff toe dat hij het ondernemen in die eerste jaren leuker vond dan nu vaak het geval is. Zakendoen gaat niet meer zoals toen. “Als je een relatie een voorstel deed, werd er niet aan getwijfeld. Ze wisten dat het aanbod goed was; wederzijds vertrouwen was de basis. Nu gaan mensen er bij voorbaat vanuit dat ze een slechte deal voorgeschoteld krijgen. De emotionele factor is eruit geknipt.” Een andere tijdsgeest, of het gevolg van de bouwfraude wellicht. Feit is dat alles nu moet worden aanbesteedt. Coffee Fresh dingt soms met wel vijf andere bedrijven mee naar een relatief kleine opdracht. “Dan mis ik de tijd dat we in Hummelo één autodealer hadden en vanzelfsprekend het hele dorp in een Honda reed. Die tijd van gunning en vertrouwen is voorbij. Zakenrelaties zijn anoniemer en kortstondiger geworden. Geen goede zaak vind ik.”

‘Gechanteerd’ door de Sturko
In lijn met deze visie is Coffee Fresh vanaf de oprichting van de Business Club een trouwe supporter van De Graafschap. Al begon deze relatie in 1989 niet geheel vrijwillig … Weer zo’n mooie anekdote: “Mijn vader exploiteerde de koffieautomaten bij Sturko. De eigenaar, Anton van Kooten, was tevens voorzitter van De Graafschap. De club was toen op sterven na dood. Anton zette een grote ‘reddings-operatie’ in touw: hij verplichtte al zijn leveranciers om ca.1300 gulden de Graafschap te sponsoren. Wie niet meedeed, raakte Sturko kwijt. Mijn vader was woedend! Hij had bovendien niets met voetbal: “Voor mijn vader was de voetbalwereld Sodom en Gomorra). Maar hij heeft het wél gedaan. Ik was er blij mee, want ik zat op mijn 22e elk weekend op de tribune en in de businessclub.”

(Heeren)boeren steunen elkaar
Dertig jaar na dat eerste, afgedwongen sponsorcontract heeft Westhoff prettig zaken gedaan met De Graafschap en in de business club. Coffee Fresh is de hoofdleverancier van alle koffie in stadion De Vijverberg. Binnen de Heerenboeren – een select gezelschap binnen de business club van grotere, trouwe partners – heeft Coffee Fresh nauwe relaties. Zoals met DAGO, waarvan veel Coffee Fresh wagens rondrijden. “DAGO heeft ook koffiemachines van ons. Wij proberen altijd al onze business uit te besteden aan klantrelaties, zoals Ruesink en DAGO. Wij hebben vijfduizend klanten in allerlei segmenten. Zij betalen onze salarissen, dus daar geef ik business aan terug.”

Lokale klanten treft Westhoff met regelmaat tijdens wedstrijden of netwerkavonden. “Hoewel ik de laatste tijd de helft van de mensen in de business club niet ken. Eigenaren – waaronder ikzelf - sturen hun sales- en accountmanagers. Iets wat we samen met het bestuur zouden moeten veranderen, want alleen beslissers kunnen echt zaken doen. De Heerenboeren zijn daar een goed voorbeeld van.”

Minder vereniging, meer onderneming
Trouw is tot daaraan toe, maar De Graafschap is zeven keer gepromoveerd en zeven keer gedegradeerd. Het heeft Westhoff er nooit van weerhouden bij te tekenen, maar ook hij ziet de club natuurlijk het liefst in de eredivisie. Waarom is dat toch zo lastig, in zijn ogen? “Onze club is nog altijd een vereniging; eigendom van de leden. Symbolisch is dat mooi, maar uit de praktijk weet ik dat bedrijven het snelst floreren met één, duidelijke kapitein aan het roer.” Toch doet Westhoff ter plekke de belofte dat hij ook dit jaar weer zal tekenen. “Bij Twente hebben we opgezegd en bij Vitesse was het niet leuk. Als ik bij de grote clubs ben, merk je pas hoe warm de Achterhoekse deken eigenlijk is. In de business club van Utrecht, PSV en Feijenoord ontmoet je vooral figuren die zichzelf graag horen praten. In onze club ontmoet ik energieke jonge ondernemers en met de Heerenboeren heb ik ouderwetse relaties waar gunning de klok slaat. Dat is me meer waard.”

Het Coffee Fresh logo zal dus de komende periode in de eredivisie weer op het Graafschap-tenue prijken. “In de omgeving hebben we genoeg naamsbekendheid; ik doe het voor nationale zichtbaarheid. En omdat Doetinchem zijn professionele voetbalclub moet behouden. Waar moeten we het anders over hebben op maandagmorgen bij de koffieautomaat?!”

westhoff-2.jpg


Nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht