Vonken


Vonken

Een seizoen als het vorige, en dan met name de eerste seizoenshelft, wens je niemand toe. De collectieve vormcrisis waarover Peter al sprak in zijn vorige blog, had zijn weerslag op zo’n beetje alles in en rond onze club. Er ontstond een soort collectief chagrijn, waar iedereen in meegesleurd werd.

Dat sluimerende gevoel van ongelukkig zijn, ik had het zelf ook heel sterk. Weer verloren. Weer teleurgesteld. Weer niks te vieren. Elke zaterdag een kater zonder zuipen. Ik weet niet of u het herkent, maar als ik ongelukkig ben, dan smaakt mijn eten en drinken ook niet. Alle kleuren zijn flets en ik zie rafels aan alles.

Bitterballen
Ik merkte dat dat bij veel meer mensen zo was. Sponsoren mopperden over te weinig bitterballen in de sponsorlounge, terwijl we nog nooit in de clubgeschiedenis zo vaak met bitterballen waren rondgegaan. Het bier was lauw, de hapjes taai, de muzikant zong vals en de tafel plakte. Ik kan niet zeggen dat mensen onterecht mopperden want ik ervoer precies hetzelfde. Terwijl feitelijk alles op de juiste temperatuur geserveerd werd en er weinig of niks mis was met muziek, hapjes en tafels. Maar het voelde wel allemaal zo.

Supporters mopperden dat de voorzieningen niet deugden, dat ze mij te weinig zagen en dat de poorten niet op tijd open waren. Ze hadden allemaal gelijk. In het hele stadion was dat gevoel van ongelukkig zijn merkbaar. En het was nog koud ook. Ik denk dat ik zelf ook niet de gezelligste was, al maakte ik mezelf wijs van wel. Ik hoorde mezelf soms lelijk blaffen naar de mensen die me lief zijn. Dat brengt zo’n voetbalclub in slechte tijden dus gewoon teweeg.

Meerwaarde
Je kunt als commercieel team nog zo je best doen om toegevoegde waarde te bieden los van het voetbal, het lukt altijd maar half. We zijn met heel veel initiatieven bezig. Een Business Club app die onderling zakendoen tussen sponsoren bevordert en evenementen leuker maakt. Een Golfacademie voor wie de sport met het kleine balletje nog niet meester is en voor wie op een leuke, ontspannen manier wil netwerken.

Een sponsorboek waar je je vingers bij aflikt, met alle kencijfers, bereikgegevens en sponsormogelijkheden. Extra evenementen en culinaire wedstrijdarrangementen op maat. Kadootjes voor de Business Club. Activaties en leuke acties samen met sponsoren. Meer entertainment, variëteit, kortom: meerwaarde op heel veel fronten. Maar zo lang je verliest, zijn het doekjes voor het bloeden, hoeveel energie we er ook in steken en hoe waardevol al die toevoegingen ook zijn voor bedrijven.

Perspectief
Na de winterstop werd alles anders. We gingen weer winnen, balletjes binnenkant paal vlogen er in, in plaats van er naast. Het bier begon weer te schuimen, sponsoren zagen weer meer en meer perspectief. Wat zomerse activiteiten, zoals golfdagen, een vakantieborrel en een haringparty brachten de stemming onder sponsoren weer bijna op Eredivisieniveau. Zo snel kan het ook weer gaan als de competitiestress er af is, het pleit beslecht, het bier en de vakantie zich aandienen.

Al vrij snel na het veel te vroege einde van de competitie begon de nieuwe selectie zijn vorm te krijgen. Om ons heen instemmende geluiden. Die keeper, da’s een goeie. Die spits, altijd al gezegd. Sjoerd Ars, welkom thuis jongen! Goeie keus.Terwijl De Vijverberg langzaam maar zeker de kleuren van de UEFA kreeg en van de landen die hier kwamen spelen tijdens de WEURO, bouwde Henk de Jong in de luwte van Westendorp met zijn staf aan een solide team. Alhoewel, luwte, de eerste training was weer een mooi gekkenhuis!

Club van mijn leven
Ondertussen liepen wij op de commerciële afdeling van hot naar her om alle aflopende sponsorcontracten te verlengen of in een nieuw jasje te gieten. Die wilde wat meer, die wat minder, die wat anders. Maar 90 procent bleef in ieder geval binnenboord. En dat vind ik een heel bijzonder iets, na zo’n seizoen vol teleurstellingen. De club van mijn leven, dat geldt toch ook voor veel sponsoren.

Maar er gebeurde nog meer. Een aantal trouwe sponsoren zocht elkaar op en legde gezamenlijk de vraag op tafel: hoe kunnen we meer geld genereren voor de club. Onze club. Mooier kun je het niet hebben. Er kwamen voorzichtige plannen, die al snel concreter werden. Diezelfde sponsoren gingen zelf ook aan de slag om hun plannen te toetsen en ten uitvoer te brengen. Toezeggingen, uitdagingen, nog meer plannen. Nog meer toezeggingen.

WC-eend
Natuurlijk is er niets mooier dan dat sponsoren de boer op gaan om nieuwe sponsoren te werven en extra sponsorgelden los te krijgen. Het verhaal van een sponsor, die zelf immers ook in de club investeert, een mooie staat van dienst en een netwerk van jewelste heeft; dat verhaal is zoveel beter dan dat van welke accountmanager of commercieel directeur ook. Wij van WC-eend verkopen WC-eend. Maar zij verkopen dat wat ze zelf ook al jaren kopen. Waar ze verknocht aan zijn, geld voor over hebben. Waarde in zien. En bij willen zijn. Dat doet vonken overslaan die wij vanuit de club nooit kunnen genereren.

En het heeft gevonkt de afgelopen maanden! Er kwamen niet alleen nieuwe ideeën tot bloei om geld naar de club te gaan brengen. Er kwam ook een shirtsponsor. Een rugsponsor. En nog een. Mouwen erbij. Mooi shirt ook trouwens. Wat zijn zulke sponsoren veel waard voor een club! De shirtsponsoren, maar zeker ook de sponsoren die zich hiervoor hebben ingespannen en nog steeds inspannen. Wat hebben zij een energie in de club gestoken, een passie en een overtuiging! Degenen die het betreft, weten dat ik het over hen heb.

Helpen
De nieuwe energie is overal voelbaar. Als ik door de Achterhoek rij, zie ik overal blauw-witte vlaggen. Misschien is het verbeelding maar ik heb het idee dat de club enorm leeft. Misschien wel als nooit tevoren. Ik krijg mailtjes van sponsoren en van supporters: zal ik mijn buurman eens polsen? Zijn jullie daar en daar al eens geweest? Kan ik helpen? Prachtig toch. Zo houden we de club mooi. Samen d’ran.

Na mijn dip van het afgelopen seizoen heb ik nu het idee dat de wereld aan onze voeten ligt. Misschien is die euforie ook weer wat overdreven, maar ik laat het even zo. Ik geniet er van, laat mij maar even.God, wat heb ik een zin in het nieuwe seizoen! Samen met al die supersponsoren, maar ook met de kleinere en minder aanwezige Business Club-leden, met de supporters, de vrijwilligers en iedereen die zijn nek uitsteekt.

En wat ga ik genieten van de Business Club. Van het positivisme, dat hopelijk het hele seizoen aanhoudt. Van het nieuwe shirt. Van de bitterballen, van alles. Cheers!

Martine Zuil
Directeur commercie & marketing De Graafschap

Blogoverzicht
Blog delen

Volgende wedstrijd

-

vrijdag 22 december 2017, 20:00 uur
IJmond Stadium, Velsen

Bestel kaarten