Aan het eind van m’n geld houd ik altijd een stukje maand over (Loesje)


Aan het eind van m’n geld  houd ik altijd een stukje maand over (Loesje)

Deze uitspraak van Loesje zal velen bekend voorkomen. Voor De Graafschap is het helaas niet anders: het geld is al voor het einde van het seizoen op. De salarissen van mei en juni worden betaald met de opbrengst van de seizoenkaarten voor het nieuwe seizoen. En ook de crediteuren moeten aan het eind van het seizoen meestal iets langer op hun geld wachten. In het verleden werden ook de sponsorfacturen voor het nieuwe seizoen al in juni verstuurd. Dat hebben we dit jaar voor het eerst niet hoeven doen en dat is een teken dat het met de financiële situatie van de club de goede kant op gaat. Het eigen vermogen is de afgelopen twee jaar met bijna een miljoen verbeterd – maar nog steeds negatief – en ook de kortlopende schulden zijn op een beheersbaar niveau. Mede daardoor zal De Graafschap zich handhaven in categorie 2 van het licentiesysteem van de KNVB.

2016-2017: minieme winst, met een ‘maar’

De handhaving in categorie 2 is goed nieuws, maar zeker geen reden om tevreden achterover te leunen. Afgelopen jaar boekte de club weliswaar een heel klein beetje winst (2.000 euro), maar dit was grotendeels te danken aan de opbrengst van ruim 1 miljoen van de transfers van Jurjus en Vermeij. Daar stond dus een operationeel verlies van 1 miljoen tegenover. Nu zal De Graafschap in de Jupiler League normaal gesproken altijd verlies lijden. Een verlies van circa een half miljoen is beheersbaar, mede omdat dit verlies onder meer wordt gecompenseerd door de stadioneigenaren die jaarlijks aandelen bijkopen en de financiers die garant staan voor het tekort in de jeugdopleiding. Dit jaar was het verlies echter twee keer zo groot en dat had een aantal redenen. Ten eerste de nasleep van de wedstrijd tegen GAE in de play offs: de boetes en de wedstrijd zonder publiek leverde een strop op van circa 50.000,-. Daarnaast vielen de sportieve resultaten erg tegen, wat een negatieve impact had op de kaartverkoop en horecaomzet. Dat neemt overigens niet weg dat ik vol bewondering heb gekeken naar de onophoudelijke steun vanaf de tribunes, ook of misschien wel juist in slechte tijden. De komst van Henk de Jong en enkele spelers tijdens de winterstop, bracht ook extra kosten met zich mee, maar leverde uiteindelijk net niet het gewenste resultaat. De vierde periodetitel ging op doelsaldo naar Cambuur (en de bijbehorende 52.000,-!), maar de grootste sportieve en financiële pijn zat in het missen van de play offs, wat doorgaans ook zo’n 2 ton in het laatje brengt. Al met al is het operationeel verlies dus verklaarbaar en in de wetenschap van de vroege transfers ook beheersbaar, maar desondanks ben ik er niet blij mee. We zullen strak moeten blijven sturen op de opbrengsten en kosten.

Opbrengst omhoog

We zijn er trots op dat we na zo’n moeizaam seizoen toch weer ruim 4.500 seizoenkaarten hebben verkocht en er gemiddeld elke wedstrijd 8.000 mensen op de tribunes zitten. Er is niets mooier dan een volle Vijverberg en de trouwe achterban zorgt niet alleen voor een geweldige sfeer in het stadion, maar ook voor een solide basis onder de inkomsten van de club. Zowel via de kaartverkoop als via de horeca. Op het gebied van horeca zien we overigens ook de inkomsten buiten de wedstrijddagen toenemen. Afgelopen seizoen hadden we in het stadion zowel een bruiloft als een uitvaart; duidelijker kan #declubvanmijnleven niet onderstreept worden. Het geeft bovendien aan dat het stadion vele mogelijkheden kent, informeer gerust eens naar de mogelijkheden! Een belangrijke extra inkomstenbron dit seizoen zijn de WEURO en de wedstrijden van Jong Oranje. Via het EK Vrouwenvoetbal hebben we, in uitstekende samenwerking met de gemeente, de club en regio weer eens goed op de kaart gezet met als apotheose de prachtige kwartfinale tussen Nederland en Zweden in een uitverkochte De Vijverberg. Met de opbrengst van dit toernooi hebben we een aantal investeringen kunnen doen, maar daarover later meer. Dit najaar – en de komende seizoenen – speelt Jong Oranje haar kwalificatiewedstrijden voor het EK op De Vijverberg. Voor iedereen in de regio een unieke gelegenheid om aanstormende talenten als Kluivert en Bergwijn live in actie te zien. Hoe voller het stadion, hoe groter de opbrengsten voor de club. Op 10 november komt Jong Oranje tegen Andorra aan het doelsaldo werken, zullen we samen zorgen voor een volle bak (en een mooie omzet)?

De wedstrijdbaten, horecaomzet, televisiegelden en overige inkomsten zijn samen goed voor de helft van de totale opbrengsten. De andere helft komt voort uit de sponsoring. Ook hier is de loyaliteit groot: ruim 90% van alle sponsoren bleef dit seizoen de club trouw. Daarnaast is vanuit de sponsoren een nieuw initiatief ontstaan, met de geuzennaam De Heerenboeren. Een groep bestaande en nieuwe (!) sponsoren die voor de komende drie jaar hebben toegezegd jaarlijks 25.000,- extra te sponsoren. Dit levert de club jaarlijks meerdere tonnen aan extra inkomsten op. Een geweldig initiatief dat niet alleen een solide fundament legt onder de financiële toekomst van de club, maar ook de bestaande investeerders ontlast die de afgelopen tien jaar vele miljoenen in de club hebben gestoken. Zonder deze investeerders zou De Graafschap al niet meer hebben bestaan, de waardering voor hun inzet kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Het is fijn dat er via De Heerenboeren nieuw financieel bloed wordt toegevoegd, het zou mooi zijn als deze groep de komende tijd nog wat verder groeit.

Kosten omlaag

Doordat we al jaren krap bij kas zitten, is iedereen binnen de organisatie doordrongen van de noodzaak om goed op de kosten te letten. Waar je vervolgens voor op moet passen, is dat je niet steeds weer de kaasschaaf hanteert en alles kapot bezuinigt. Wij vinden dat meedoen in het Betaald Voetbal een professionele organisatie vereist. Jaarlijks passeren ruim 150.000 mensen de poorten van ons stadion en wekelijks worden er meerdere bijeenkomsten georganiseerd. Vanaf de tribunes heb je niet altijd een duidelijk beeld wat daar allemaal bij komt kijken, dat had ik ook niet toen in twee jaar geleden nog in vak 29 zat. Maar nu ik (letterlijk) aan de overkant zit, ondervind ik dagelijks hoe hard er wordt gewerkt op het gebied van horeca, facilitair, veiligheid, supporterszaken, ticketing, communicatie, commercie, receptie en administratie. Dat doen we met zo’n 15 betaalde krachten – en daarnaast een heel groot aantal vrijwilligers – die we heel hard nodig hebben om de club draaiende te houden.

Bij alle keuzes die we maken, staat het presteren van de eerste selectie voorop. De Graafschap wil immers altijd mee doen om promotie naar de Eredivisie. Dat is bovenal een sportieve doelstelling, maar ook financieel is de impact enorm; alleen de mediagelden zijn in de Eredivisie voor ons al 1,5 miljoen hoger dan in de Jupiler League. Het spelersbudget van 1,3 miljoen behoort tot de top zes van de Jupiler League. Ook de zaken rondom het elftal willen we zo goed mogelijk regelen, denk daarbij aan de technische en medische staf, fitnessruimte, voeding etc. De basis om goed te kunnen presteren moet daarmee goed zijn. Dit heeft er dit seizoen zeker aan bijgedragen dat de spelers die we graag wilden hebben, de overstap naar De Graafschap hebben gemaakt.

Ondanks de focus op kosten moet je jezelf ook in financieel moeilijke tijden dwingen te blijven investeren. De faciliteiten moeten dusdanig zijn dat het ook de komende jaren aantrekkelijk blijft De Vijverberg te bezoeken. We hadden de opbrengsten van de WEURO in de zak kunnen houden, maar hebben er voor gekozen te investeren in een nieuwe geluidsinstallatie, zowel voor de sfeer als voor de veiligheid, WIFI in het hele stadion, omdat de digitalisering nou eenmaal steeds verder gaat, LED-verlichting, enerzijds verplicht voor de WEURO en Jong Oranje maar anderzijds ook energiezuiniger, en de kwaliteit van ons veld, omdat we als Superboeren de beste grasmat willen hebben. Maar de grootste investering dit seizoen is de prachtige supporterskantine die verrijst achter de Spinnekop. Grotendeels betaald door supporters en mede mogelijk gemaakt door de betrokken bouwbedrijven, maar uiteraard betaalt ook de club een stukje mee aan dit unieke project. Als het binnenkort klaar is, kan iedereen daar onder het genot van een hapje en drankje voor- en nagenieten van de wedstrijd. Niet alleen de supporters van de Spinnekop, maar ook iedereen van de Roodbergen en Groenendaal zijn er van harte welkom. De supportersvereniging heeft overigens nog niet alle geld bij elkaar dat nodig is voor de kantine. Daarom tot slot een oproep aan degenen die nog niets hebben bijgedragen of nog iets extra’s wil geven, dit alsnog te doen. En dit geldt uiteraard vooral voor de mensen (en bedrijven) voor wie de maand eerder eindigt dan het geld op is.

Blogoverzicht
Blog delen

Volgende wedstrijd

-

vrijdag 24 november 2017, 20:00 uur
De Vijverberg, Doetinchem

Bestel kaarten